Köszönjük!


BJGmeteo

First Lego League robotverseny beszámoló
2011. február 16. szerda, 15:27

A gimnmázium LegoRockers robotcsapata az FLL verseny németországi döntőjén vett részt, a csapat jól felkészült és remekül helyt állt, az egyes részfeladatokban változatos helyezéseket sikerült elérni, így összesítettben a 16. helyen zártunk az igen erős nemzetközi mezőnyben. Büszkék lehetünk arra, hogy a legfontosabb feladatrészben, a helyszíni feladatmegoldásban (Live Challange) 4. helyezettek lettek a csongrádiak, a robotjátékban 16., a robotterv és programozás kategóriában 11., a csapatmunka értékelésében a 6. helyet értek el, a kutatás és prezentációnkat idén a 22. helyre rangsorolta a zsűri. 
A részletekért olvassátok el a sok élménnyel teli öt nap élménybeszámolóját!


2011. január 20-án két mikrobusszal indult a LegoRockers csapat a nagy útra: úti céljuk az észak-németországi Paderborn, ahol  a First Lego League verseny 2010/2011. évi döntőjét rendezték.
A két napos út tranzitszállása a Nürnberghez közeli kis egyetemi városban Erlangenben volt, esti séta során fedeztük fel a látnivalókat majd a hideg elől szállásunkra menekültünk: A csapat előadásának próbája után beszélgetéssel, és Tábori tanár úr elmaradhatatlan go-partijával zárult a nap.
Az 1370 km út vidám hangulatban és reményteli várakozással  telt. A gyerekeknek minden okuk megvolt a bizakodásra, mert a sikeres  elődöntők után, gondos felkészülés után vágtak neki az útnak.
És ugyanilyen ambíciókkal indul el otthonról még másik 23 csapat is Ausztriából, Csehországból, Lengyelországból, Németországból, Szlovákiából és Svájcból , hiszen ezen a versenyen a nemzeti bajnokságok és régiós elődöntők legjobbjai vehetnek részt.
Paderbornban  két órányi óra szabadidőnk volt, városnéző sétánkat a nagy hideg miatt kénytelenek voltunk rövidebbre fogni, és a Live Challange verseny helyszínén melegedtünk és egy  fergeteges batsányis csocsó mérkőzéssel lazítottunk.
Idén először újabb feladatrésszel bővült a verseny, igaz a végső összesítésbe még nem számított bele, és nem is volt kötelező minden csapatnak vállalnia ezt a megmérettetést. A Live Challenge versenyen  az otthonról hozott robotot használják a gyerekek, amelyet  15 perc alatt kell a feladat szerint bővíteni és programozni. A pálya és a tereptárgyak, valamint a végrehajtandó feladat a helyszínen derül ki. Három különböző nehézségű feladat közül kell egyet  választani és teljesíteni, a győztes az lesz, aki a legnehezebb feladatot a legrövidebb idő alatt végrehajtja. Ez a villámfeladat gyors döntést, munkamegosztást, összehangolt megvalósítást kíván. Jól méri a csapatok felkészülési rutinját, és önállóságát. Az FLL döntőre érkező 24 csapat közül csak 14 vállalta ezt a megmérettetést, közülük hatan birkóztak meg a feladattal, mi  sikerrel teljesítettünk, és időeredményünk alapján ebben a feladatban 4. helyezett lett a csapatunk.  
Este 6 után indultunk szállásunkra, amely a festői szépségű üdülővároskában Bad-Driburgban volt. Az út hóesésben és kanyargós szerpentineken keresztül vezetett, de remek sofőrjeinknek köszönhetően minden baj nélkül megérkeztünk az ifjúsági szállóba, ahol minden terem, szoba  valamilyen hangszerről vagy zenei fogalomról kapta a nevét.  A csapat éhségét XXL méretű pizzákkal csillapítottuk, és az elmaradhatatlan előadáspróba után korai alvás következett, hiszen nehéz nap előtt álltunk.
A versenyt a Paderborni Heinz Nixdorf Museum épületében rendezték, a verseny szüneteiben a gyerekek gyakran látogattak a felsőbb emeletekre: a technikatörténeti kiállítás relikviái mellett a modern interaktív rész érdekelte őket leginkább, hiszen itt olyan ujdonságokat próbálhattak ki, mint a hanggal vagy szemmozgással irányítható szoftverek.
A verseny hivatalos menetrendje szerint a délelőtt folyamán, az ünnepélyes megnyitót követően került sor a különböző szakterületek zsűrije előtti megmérettetésre.

Mi a csapatjátékkal kezdtünk és túlesve ezen a próbán, hosszú évek óta először érezte úgy a csapat, hogy e téren is sikerült előre lépni.
Pár perc múlva az előadásunk következett:  a csapatok kutatómunkát végeztek, amely során azt vizsgálták, hogy miként segíti a modern technika és a mérnöki tevékenység az orvosok munkáját.  A mi csapatunk a külső protézisek  témát dolgozta fel: történetünkben egy  balesetet szenvedő lány lába annyira megsérül, hogy a további életében művégtaggal kell élnie. Az öt perces előadás kerettörténetében  Dr. House és orvosai látják el tanácsokkal és információkkal  a műtét előtt álló lányt, megkérdezett hazai szakértőink, orvosok, ortopédusok, mint konzultáló orvosok „szerepelnek”.  .

A lány egyre több információ birtokába jut,  felmérések eredményeit és  Erőss Zsolt világhírű hegymászó példáját is megismeri, és bízik abban, hogy a mérnöki teljesítményeknek köszönhetően teljes értékű életet élhet balesete után is.
A csapat nem könnyű témát választott, a mérnöki munka és az orvosok együttműködésén túl a tolerancia, a fogyatékkal élők problémái is előtérbe kerültek. Sajnos a zsűri csak a 22. helyre sorolta csapatunkat, de az igazi nyereség már a gyerekeké, mert a felkészülés során formálódott látásmódjuk és sok információval gazdagodtak.
A robotterv és programozás kategóriában a csapat által megtervezett, megépített és programokkal működőképessé tett robotot kellett ismertetnünk, természetesen angol nyelven.
Délután kezdődött a legizgalmasabb rész, a robotjáték: 2,5 perces mérkőzés során minden csapat a legtöbb pont megszerzésére törekszik. Mi egyszerű, mozgékony, gyors robottal versenyeztünk, és egymáshoz kapcsolt program-részekkel dolgoztunk. Azért választottuk ezt a megoldást, mert így valamennyi feladatot esélyünk volt végrehajtani a rendelkezésre álló igen rövid idő alatt. Sajnos a robotunk többször elakadt a pályán, emiatt az újraindításokkal értékes másodperceket és ezáltal pontokat veszítettünk.
A verseny eredményhirdetésére késő délután került sor: ahogyan a verseny szervezői is elmondták, mindenki győztes, aki erre a versenyre eljutott, ezt mi is így érezzük és az átvett érmek is bizonyítják. :) 
A rendezvény végén kihirdetésre került a 2011. szeptemberében induló új kihívás is, ami napjaink egyik fontos kérdéséről, az élelemezés biztonságáról szól majd.
Hazafelé egy esti séta során gyönyörködtünk Nürnberg csodálatos épületeiben, és az egyik téren rendhagyó Go-partit is játszottunk. Másnap hóesésben haladtunk tovább, így a pihenőhelyen egy vidám hócsatával  búcsúztunk a ködös és zimankós arcát megmutató Németországtól.
A LegoRockers csapat tagjai voltak 2010-ben: Cseri Gitta, Nánási Bernadett, Szabó Anett, Zsótér Szilvia, Pászti-Tóth Márton (7.F), Varga Zita (8.F), Márton Bertold, Újvári Bence (9.F), Staberecz Márk (10.F) ls Bartók Gábor 10.C osztályos tanulók, junior csapattagok Gilicze Kristóf és Papp Benedek (6.F), a csapat felkészülését támogató senior versenyzők: Halász Dániel (10.F) és Gilicze Tímea (12.F).
A versenyre felkészítő tanárok: Gilicze Tamás és Giliczéné László Kókai Mária, a csapatot kísérő pedagógus Tábori Levente.
A csapat ezúton is köszönetet mond mindazoknak, akik támogatásukkal lehetővé tették a versenyre való felkészülést és az utazást: Batsányi János Alapítvány, Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola a Csongrádi Oktatási Központ Tagintézménye, Csongrád Város Önkormányzata, National Instrument's Hungary Kft., Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, Oktatásért Közalapítvány,  Wekerle Sándor Alapkezelő.

A felkészülés és a verseny hangulatát idézik a csapattagok véleményei és a verseny hivatalos fotói.

 

"Azért jó résztvenni az FLL versenyen, mert a csapatban új barátságok kötődnek, megtanulunk együtt dolgozni."
"Nagyon jók a versenyek és jó a hangulat."
"Jó időtöltés, vannak jó csajok a versenyen :)"
"A kutatómunkák során sok új érdekes dolgot tanulunk meg, és ha sikeres egy csapat, akkor szép helyekre juthatunk el."
"Megismerkedhetünk a legújabb technikai fejlesztésekkel, napjaink világméretű  gondjaival, és az esetleges megoldásokkal."
"Itt sokkal jobb építeni, mint otthon, a robotnak motorjai, érzékelői vannak, ha versenyen bevetjük ezeket az alkatrészeket, akkor sikerélményhez is jutunk."
"Én azért szeretek FLL versenyre járni, mert jó a csapat, minden évben érdekes téma vár feldolgozásra, minél jobban belemerülünk a témába, annál több ötletünk lesz, és izgalmas a verseny, hiszen mindenki beleadja tudása javát.
"Ha kijutunk külföldre, akkor hasznomra van a nyelvtudásom, megismerem a többi csapatot, eddig ismeretlen városokba juthatok el."
"A hosszú, többnapos út során is jól érezzük magunkat, sok a látnivaló a még számunkra ismeretlen városokban, de még egy autópálya mentén is akad érdekesség, mint például a sok szélerőmű, elhaladtunk egy atomerőmű mellett is, és több helyen láttuk az állatok számára épített, az autópálya felett átivelő vadátkelőket".

A robotjáték, még itthon.
">

Az együtt töltött 5 nap és a megtett 2700 km néhány percbe sűrítve.
">

 

 


eXTReMe Tracker