III. Mobilrobot-programozó országos csapatverseny |
2011. április 03. vasárnap, 14:56 |
2011 tavaszán a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai (GAMF) Kara és a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium által szervezett, III. Mobilrobot Programozó országos csapatversenyre -iskolatípustól függetlenül- 9-13. évfolyamos tanulók, minimum 2 fős, maximum 4 fős csapata nevezhetett. A versenyen való részvételünk célja ennek a nagy népszerűségnek örvendő hazai versenynek a megismerése, ezért iskolánkból két csapat is nevezett. Az első fordulóból Márton Berti és Faragó Zoli, 9.F osztályos tanulóknak sikerült továbbjutni. Bár mindketten többször vettek részt a First Lego League robotversenyeken, ezen a kecskeméti versenyen életkorban és tapasztalatban is újoncnak számítottak, így a döntőbe jutással és az ott elért nyolcadik helyezéssel elégedettek vagyunk, hiszen méltóképpen képviselték iskolánkat és a LegoRockers csapatot. A versenyzők az értékes tárgyjutalmak mellett még a GAMF előadótermeibe, laboratóriumaiba is ellátogathattak. Miből is állt ez a verseny? Mindstorms NXT robotokra egy általuk választott legalább két robot kommunikációját (bluetooth technológia) Bertiék Morse kóddal kommunikáló robotokkal pályáztak. A döntő feladatai csak a helyszínen váltak ismertté: a csapatoknak egy elkészített (nyomtatott alapú) terepasztalon kellett útvonalkövetési és akadálypálya jellegű feladatokat megoldaniuk. A programozási környezetet szabadon megválaszthatták. Minden csapat egyformán megépített robottal dolgozott. A robotokat a csapatok a helyszínen kapták, átépítésére nem volt lehetőség. Így valamennyi robot azonos szerkezetű és rendelkezett fény-, hang-, ultrahang- és nyomásérzékelőkkel, valamint két szervo motorral. A helyszínen a felkészüléshez 90 perc állt rendelkezésre. Az akadálypályán a feladatok megoldása során a teljesítés idejét és a feladat megvalósításának precizitását figyelték. A végső sorrend a zsűri döntése alapján alakul ki, amelynek része: - az első fordulóban, otthoni pályamunkaként elkészített program és robot, - a második fordulóban, a döntő helyszínén megvalósított akadálypálya megoldása, - a megtartott előadás. Tehát a verseny győztes csapatának egyaránt rendelkeznie kell programozói tudással, kreatív tervezési, probléma-megoldási kompetenciákkal és előadói képességekkel is. Az egész napos döntő szervezése, hangulata nagyon jó volt, mind a versenyre utazó diákok, mind a felkészítő tanáruk, Gilicze Tamás számára hasznos tapasztalatokkal szolgált, elősegítve a jövő évre való felkészülést. A verseny honlapja: www.gamf.hu/robotverseny, a döntőről a verseny szervezőinek összefoglalója, és a galéria képei is tudósítanak. |