eTwinning partnerkereső szeminárium földrajz és történelem szakos tanárok számára Goriska Brda, Szlovénia 2011. június 2-4. |
Írta: Domokos Katalin |
2011. június 13. hétfő, 15:54 |
Jogosan fogalmazódhat meg a kérdés kollégáim többségében: mi motivál egy középiskolai tanárt a tanév vége felé közeledve, érettségi vizsgák, jegylezárások, a tanévzárással kapcsolatos teendők közepette arra, hogy eTwinning szemináriumra jelentkezzen? A szlovén táj mediterrán szépsége? Az Isonzó és a Soca folyó vidékének történelmi levegője? Az eTwinning találkozók már ismert kellemes hangulata? A folyamatos szakmai fejlődés igénye? Partneriskola keresésének szándéka egy jónak tűnő projektötlethez? Ez is, az is. És mit adott a Szlovéniában töltött mindössze két nap? Beszámolóm a fenti kérdésekre keres választ. Az eTwinning budapesti irodájától induló 12 fős magyar csapatunk csütörtök este érkezett a DNy-Szlovéniában található Goriska Brdába, ahol a szlovén és horvát csoport már éppen egy szlovén harmonikás zenéjére ropta a táncot. Fáradtság ide-oda, kedves invitálásukat nem utasíthattuk vissza, mi is csatlakoztunk, majd pedig elfogyasztottuk a vacsoránkat. Másnap délelőtt kezdődött a munka. Először a szlovén, ezt követően a horvát, majd a magyarországi földrajz és történelemtanítás rendszeréről láthattunk, hallhattunk PPt-kel támogatott előadásokat. Mindhárom ország beszámolója az általános iskolától az érettségiig bezárólag ismertette az évfolyamokra, főbb iskolatípusokra lebontott óraszámokat, az adott tanévre eső anyagrészeket, a záró-/ érettségi vizsga követelményrendszerét. Feltűnő volt, hogy a szlovén földrajzoktatás, óraszámát tekintve, jóval nagyobb hangsúlyt kap a természettudományos blokkon belül, mint nálunk, a magyar oktatásban. Érdekesség, hogy 7-8-9. évfolyamon a turizmus tananyag a földrajzoktatáson belül. A történelemtanításuk általános iskolában nem a kronológiára, hanem inkább a kultúrtörténet tanítására fókuszál, bizonyos helyszíneket, korokat kiemelve. A kronologikus szemlélet 7. osztályban jelenik meg, és folytatódik a középiskolában. Ez rokonságot mutat azzal a tantervvel, amely alapján a 2003-ban érettségizett nyolcosztályos gimnáziumi osztályom tanulta a történelmet. A horvátországi rendszer a földrajz és történelem tanítása terén szinte ugyanaz, mint a magyar. Mind szemléletében, mind óraszámban, mind kimeneti követelményrendszerében nagyon hasonló. A tájékoztatók után két csoportra oszlottak a résztvevők. Én először egy horvát és egy szlovén kolléganővel vitattam meg, hogyan terveznénk egy történelmi témájú eTwinning projektet, milyen buktatói, nehézségei vannak a munkának. (időkeret meghatározása, lehetséges tevékenységformák, koordináció stb.) Majd ezt követően egy sikeres Comenius-projektről hallgattunk meg egy szlovén beszámolót, valamint jó magyar példákat láttunk az eTwinning keretében történő együttműködésre. Közben folyamatosan kerültek fel a faliújságra a projektelképzeléseink, annak reményében, hogy találunk olyan szlovén és/vagy horvát kollégát, akinek megtetszik, és szeretne együttműködni. Az ebéd utáni program vendéglátóink kedvességét, vendégszeretetét dicséri. Köztudott, hogy a környék nevezetes gyümölcstermesztéséről és szőlős kertjeiről, pincészetéről. Épp most volt a cseresznye szezonja, hét végén a nevezetes Goriska Brda-i cseresznyefesztivál. Mi pedig meghívást kaptunk egy kis cseresznyeszedésre és evésre. Ezt követte a környék történelmi nevezetességeinek meglátogatása: Smartno szépséges középkori házai, zegzugos utcái, tájháza, virágba borult, illatozó leánderei. Majd pincelátogatás és borkóstoló következett Szlovénia legnagyobb pincészetében. A nap zárásaként egy elegáns vacsorára voltunk hivatalosak, ahol különleges étkek mellett komoly és könnyed témák egyaránt előkerültek. Szlovénia EU-csatlakozásának hatásai mellett szóba került, hogy mit készít ebédre egy vegetariánus szlovén családfő, milyen tapasztalatai vannak a Celjében tanító kolléganőnek a Leonardo-programmal kapcsolatban, és hogy mi a kapcsolat a szlovén gyerekek száma és a Triglav megmászása között… Másnap a csapat egyik fele a TwinSpace és az eTwinning Desktop nyújtotta lehetőségek ismertetésével, tanulásával kezdte a napot, a másik társaság pedig az aktív tábla földajz és történelem órai felhasználására látott jó példákat. Bár már nem vagyok abszolút kezdő eTwinning felület használata terén, az újabb, a Web 2. lehetőségeinek tárházát kínáló rendszer számomra még folyamatosan szolgál újdonságokkal. A rövid, de annál tartalmasabb munka itt ért véget a magyar csapat számára. Rövid búcsúzkodás, a szeptemberi tervek egyeztetése után elköszöntünk szlovén és horvát kollégáinktól és hazaindultunk. Útban hazafelé még egyszer megcsodáltuk a gondosan művelt, teraszosan elhelyezkedő szőlőültetvényeket, a távolban a Júlia-Alpok havas csúcsait, a Soca és az Isonzó smaragdzöld vizét, a virágzó leándereket és olajfákat. És hogy mit adott ez a rövid szlovéniai látogatás, tanulmányút? A mediterrán táj szépségét, a vidék történelmi levegőjét, a szakmai továbbfejlődés lehetőségét, ígéretet egy szeptemberben indítandó iskolai együttműködésre, jó hangulatot, kellemes beszélgetéseket, kedves, vidám pillanatokat. Köszönet a szervezésért, csak ajánlani tudom mindenkinek ezeket a találkozókat, akár a tanév végi hajrá közepette is.
|