A Batsányiban nagy figyelmet fordítunk a környezeti nevelésre, az öko-problémák megbeszélésére, a fenntarthatóság problémájára. Ökoiskolaként átgondoltan és rendszerszerűen foglalkozunk a környezettudatossággal, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti neveléssel. Iskolánk az öko-szemléletet több területen is töretlenül képviseli ugyanakkor látjuk még meglévő hiányosságainkat is, amelyeket tervszerű fejlesztésekkel és összehangolt, egymás hatását erősítő közösségi programokkal szeretnénk pótólni. Célunk, hogy a tanulók saját testi-lelki egészségük megőrzésére, egészséges életvitelre törekedjenek: rendszeres sport és tömegsport szabadidős programokat kínálunk, amelyek valódi alternatívát jelentenek a passzív, vagy az önpusztító életformákkal szemben.
- A 2010/2011-es tanévben, kilencedik osztályban bevezettük a mindennapos testnevelést.
- 2007. szeptembere óta „drog-kommandó” működik iskolánkban, amelynek eredményeképpen a tanítási időben minimálissá vált a dohányzás miatti házirendsértés, ami az „alkalmi dohányzó” fiatalok számát is bizonyítottan csökkentette.
- Minden évben kétszer egészségnapot szervezünk.
Az őszi mindig a szabadban zajlik egyfajta akadályversenyként, míg a tavaszi inkább a felvilágosításra helyezi a hangsúlyt.
- Saját tanulókörnyezetük iránti igényességüket fejlesztettük
- Igényes tanulókörnyezetet alakítottunk ki, gyakran a diákok tervezésében és kivitelezésében (festés, falak állaga, padok székek állapota, WC-k, mosdók, öltözők stb)
- Hogy jobban sajátjuknak tekintsék az iskolát, a Gutenberg sarok melletti falrészre a diákok által tervezett és festett freskó került. Az olvasó sarok ülő bútorait is diákok készítették az egyik közeli tanyáról kért, és szalmával töltött zsákokból.
- Iskolai terem-tisztasági versenyt hirdettünk, aminek eredményeként csökkent a tanítási idő után található szemét a termekben és a folyosókon.
- Zöld növényekkel díszítettük az ablakokat, a lépcsőházat és az aulát az iskolában, s a növények gondozása a mindenkori hetes kötelessége.
- Energia és hulladékgazdálkodás kérdése is előtérbe került.
- Tanulóink ebben a tanévben már gyűjtöttek elektronikus hulladékot, elemeket és akkumulátorokat, valamint PET palackot.
- Bevezettük osztályfőnöki órákon a tudatos vásárlói magatartással kapcsolatos foglalkozásokat, és a pénzügyi képzést is.
- Takarékosan bánunk a papírral.
Az elektronikusan beérkező információkat nem nyomtatjuk ki, virtuális faliújságot működtetünk. Sokszor kapnak diákjaink olyan projekt munkát, amit digitálisan kell elküldeniük tanáraiknak.
- Bejutottunk az energiakaland döntőjébe, és megnyertük a „Tervezz energiatakarékosságra nevelő társasjátékot” pályázatot.
- A „lego robot” versenyen is minden alkalommal környezetvédelmi problémákra kellett megoldást találni tanulóinknak, akik évek óta Németországban képviselik hazánkat és iskolánkat ötleteikkel és ügyességükkel. 2011, 2010.
- Fontosnak tartottuk a globális problémák iránti érzékenység és személyes felelősség kialakítását is.
- Azért, hogy megismerjék a védett állatokat és növényeket szűkebb és tágabb környezetünkben, gyakran jártunk madárgyűrűzésre.
- Bejártuk az újonnan átadott csongrádi közösségi túra útvonalat.
- A kicsiknek lovas-kocsis kirándulást szerveztünk, és feltérképeztük a közeli Mámai-rét flóráját és faunáját.
- Madáretetőt helyeztünk el az iskolakertbe, melyet tanulóink készítettek rajz órán!
- Kémia és biológia órákon minden tanulóval kiszámítottuk otthonuk ökológiai lábnyomát.
- Legfontosabb eredményünknek azt tekintjük, hogy a szülőket is sikerült bevonni ebbe a tevékenységbe. Gyakran elkísérik gyermekeiket egy-egy kerékpáros túrára, vagy hozzák az aktuális szelektív hulladékokat, de a Gutenberg sarok ülő alkalmatosságaihoz is szülőktől kaptuk a zsákokat és a szalmát.
- Korábbi ökoiskolai tevékenységünket a régi Ökoiskolai honlap foglalja össze.
|