Köszönjük!


BJGmeteo

OKTV sikerek
2011. március 27. vasárnap, 09:31

Faragó Kata és Hörömpöli Luca

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyeken való részvétel nagy kihívás a diákok számára, hiszen minden tárgyból ez az egyik legrangosabb hazai megmérettetés a 11. és 12. osztályos diákok számára.

Ebben a tanévben magyar nyelvtan tantárgyból két diákunk, Faragó Kata 12. F, és Hörömpöli Luca 11.F osztályos tanuló is továbbjutott a második fordulóból, és már a döntőre készülnek.  Eredményeikhez nekik és felkészítő tanáruknak, Kissné Kocsis Marianna tanárnőnek is gratulálunk!

A verseny eddigi menetét, tapasztalatait Kata így foglalta össze:

2010. októberében Kissné Kocsis Marianna tanárnő hívta fel a figyelmünket az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre. Az előző évek feladatsorait áttekintve a magyar nyelvtan tantárgy rejtette magában a legtöbb lehetőséget.

Néhány hetes felkészülés után, 2010. november 10-én eljött az OKTV első fordulója, amelyet az iskolában írtunk meg. 180 perc alatt kellett megoldanunk a feladatsort, amelyben számos magyar nyelvtannal kapcsolatos témakörben kellett otthonosan mozogni. Ilyenek voltak a szövegtani, stilisztikai, retorikai kérdések, nyelvhasználat, nyelvhelyesség, helyesírás, nyelvtörténet (nyelvemlékek, nyelvújítás, szövegváltozatok), nyelvi szintek ismerete a grammatika rendszerében, valamint a szövegértelmezés és a szövegalkotás. Dolgozatainkat a szaktanári javítás után elküldték az Oktatási Hivatalba, ahol Lucának (Hörömpöli Luca 11.F) és nekem (Faragó Kata 12.F) azonos pontszámot állapítottak meg. Az országból 150-180 diák tette próbára magát az első fordulóban. December 6-án kiderült, hogy bejutottunk a következő fordulóba, ahova 60 személyt hívtak be. A második forduló a pályamunka elkészítéséből állt. 20-30 gépelt oldalból álló munkát kellett postára adni január 26-ig. Három témakör közül választhattunk: Az eufemizmus és mai tendenciái (például a politikai sajtóban, az orvosi szóhasználatban, a diáknyelvben stb.), a Kortárs drámaírók (Monológok és dialógok nyelvi, stiláris jellegzetességei), vagy  Az igekötők és a névutók karrierje (Mai nyelvhasználati jelenségek, visszatekintéssel e szófajok történetére). 

Mindketten az eufemizmus és mai tendenciái című témakört választottuk.
Én az eufemizmus általános vizsgálata után arra voltam kíváncsi, hogy a középiskolás korúak a különböző fogyatékosságokkal kapcsolatosan ismerik-e a helyes elnevezéseket, és alkalmazzák-e a politikai korrektséget a fogyatékos személyekkel való közvetlen kommunikáció esetén.
Luca kérdőíves módszerrel azt vizsgálta, hogy keverik-e a fiatalok a halál eufemisztikus – szépített- formáit a szleng alakokkal, valamint kitért arra, hogy egyáltalán miért tartanak igényt a „meghalt” szó eufemizmussal való helyettesítésére.
Március 3-án értesítettek bennünket, hogy mindketten bejutottunk a döntőbe, ismét pontazonossággal
J. Ez a szóbeli forduló 30 diák  részvételével április 1-jén kerül megrendezésre, Budapesten. Itt a pályamunka választott témájára vonatkozó, az iskolai tananyaggal és az első forduló feladataival kapcsolatos, valamint korunk nyelvműveléséhez kapcsolódó kérdésekre kell tudnunk válaszolni.

A versenyen elért eredményünket felvételi pontokra is válthatjuk: a jelenlegi szabályok szerint az 1-10.helyezetteknek 80 pont, 11-20. helyezetteknek 40 pont, 21-30. helyezetteknek 20 pont jár (forrás: felvi.hu).

Nagy öröm számunkra, hogy kipróbálhatjuk magunkat a döntőben és köszönettel tartozunk Kissné tanárnőnek, aki segített bennünket felkészülésünkben.

 


eXTReMe Tracker